מבוא: ההיסטוריה של בובת ה-POP
בובת POP היא בובת אופנה שהוצגה בשנת 1959. הייתה בובת האופנה הראשונה ששווקה לילדים לילדות. בובות ה-ORIGINAL POP יוצרו על ידי חברת הצעצועים האמריקאית, מאטל בשנים 1959-1966.
בובות ה-POP היו אב טיפוס של ברבי, אבל הן לא היו מוצלחות, כי הן היו יותר חיקוי של ברבי מכל דבר אחר. היה להם גם מבנה גוף שונה וחסרה להם תסרוקת הברבי האיקונית.
המתחרה של מאטל, הסברו, הציגו בשנת 1964 גרסה משלהם לבובה האופנתית בשם "בליית", בעלת מבנה גוף וסגנון שיער דומים לאלו של ברבי. זו הייתה אחת הסיבות מדוע מאטל הפסיקו את הייצור בקו משלהם של בובות POP בשנת 1966 והתמקדו בצעצועים אחרים במקום כמו מכוניות Hot Wheels.
בובת POP היא בובת צעצוע המיוצרת על ידי חברת MGA Entertainment האמריקאית. בובת ה-POP נוצרה בשנת 2001 על ידי רוברט טונר ועוצבה להיות אלטרנטיבה לברבי. הבובות משווקות כבובות אספנות עם זמינות מוגבלת, מה שהיה מניע מרכזי להצלחתן.
נוצרו סוגים רבים ושונים של בובות POP במהלך השנים, כולל כאלה המבוססות על דמויות מסרטים ותוכניות טלוויזיה פופולריות כמו "הארי פוטר", "דמדומים", "ספיידרמן" ו"משחקי הרעב".
בנוסף לקו הבובות המקורי, MGA Entertainment הוציאה גם קו של בובות אופנה בשם "בראץ" בשנת 2001.
מבוא
Pop doll היא חברת צעצועים המתמחה בבובות בהתאמה אישית. יש להם מגוון רחב של בובות הזמינות בצבעים, צורות וגדלים שונים.
בובת פופ היא לא רק הצעצועים; הם גם מספקים קהילה מקוונת לבנות ברחבי העולם כדי להתחבר זו לזו ולשתף את הסיפורים שלהן.
הרעיון לבובה של פופ הגיע מאמא שרצתה ליצור משהו שיעצים את בתה וילדות אחרות כמוה. בובות תמיד שימשו כצעצוע אבל אמא זו רצתה להשתמש בהן כדרך לתקשורת ולהבעה עבור בנות.
בובות פופ הן צעצוע לאספנות שקיים מאז שנות ה-40. הבובות מבוססות על אייקוני תרבות פופולרית כמו נסיכות דיסני, דמויות ממלחמת הכוכבים ועוד. הם מיוצרים על ידי Funko, חברה המתמחה בייצור פריטי אספנות וצעצועים מתרבות הפופ.
בובות פופ הפכו יותר ויותר פופולריות עם השנים עם אנשים שאוספים אותן מכל רחבי העולם. יש אפילו כנס שנתי לאספני Pop Doll שנקרא Pop Con שבו אנשים יכולים להיפגש עם אספנים אחרים ולקנות בובות חדשות מספקים.
איך בובות POP משנות את התפיסה שלנו לגבי פמיניזם?
בובות POP הן סוג חדש של ברבי שהוא יותר מציאותי וניתן לקשר. לבובות אלו יש צורות גוף וגווני עור שונים והן מגיעות עם בגדים מגוונים יותר.
את בובות ה-POP יצרה חברת Iconic, שרצתה ליצור בובה שתתאים יותר למה שהקהל שלהם רצה. הם גם רצו ליצור בובה בעלת פרופורציות מציאותיות יותר ובגדים שלא היו כל כך מיניים.
בובות POP זכו לשבחים על הגיוון שלהן אבל הן זכו לביקורת גם על חוסר הגיוון בסגנונות השיער שלהן. החברה עובדת על הנושא הזה, אך ייקח זמן עד שנראה שינוי כלשהו.
התיאוריה הפמיניסטית שינתה את הדרך בה אנו רואים בובות פופ. לא מדובר רק בהעצמה נשית, אלא גם באופן שבו החברה תופסת פמיניזם. בובת הפופ כמונח הוטבעה לראשונה בסוף שנות ה-50 והיא מתייחסת לכל בובה הפופולרית בקרב ילדים. ההגדרה המקורית של מונח זה לא כללה שום קונוטציה של פמיניזם.
בשנים האחרונות חל שינוי בהגדרה של בובות פופ לכלול את אלו המשווקות כלפי בנות וגם אלו המשווקות כלפי בנים. בובות אלו משווקות מתוך כוונה להעצים בנות וללמד אותן על זכויותיהן ועל גופן. הם גם מלמדים אותם איך להיות אנשים חזקים ועצמאיים המסוגלים לדאוג לעצמם מבלי להיות תלויים באחרים לעזרה או הדרכה.
בובות POP למען הזכות להחליט על גורלן ̶ באמצעות אמנות ̶.
בובות POP הן פרויקט שנוצר על ידי קבוצת אמנים במטרה להעלות את המודעות לגבי הזכות להחליט על גורלו. הפרויקט מורכב מבובות בגודל טבעי בעלות תרחישים וסיפורים שונים. יש להם גם מקרר שבו אנשים יכולים להשאיר פתקים עם המחשבות, הרגשות והרעיונות שלהם בנושא.
בובות POP נועדו להיות סמלים של העצמה, חופש ותקווה עבור אלה שאין להם את זה או מרגישים שהם לא ראויים לזה.
בובות POP הוא פרויקט אמנות פמיניסטי של האמנית סימון לי. הפרויקט הוא מיצב אינטראקטיבי המורכב מסדרה של בובות תרבות פופ מצוירות בתלת מימד בגודל טבעי.
מטרת המיצב היא ליצור מרחב שבו אנשים יוכלו לנהל דיון פתוח על פמיניזם ותרבות פופ במאה ה-21. המיצב גם נועד להעלות את המודעות לחשיבות הייצוג השווה בתרבות הפופולרית.