כל השמות לקנאביס

קנאביס או קנבוס הוא סם פסיכואקטיבי, המופק מחלקים שונים של צמח הקנאביס. קנאביס נקרא גם גראס, וויד, מריחואנה, חשיש או גנג'ה כאשר הכוונה היא לרוב לפרחי הצמח. סם הקנאביס קיים בצורות שונות של עיבוד וצריכתו נעשית באמצעות עישון ושאיפה, אידוי או צריכה (לאחר עיבוד). השפעתו נמשכת לרוב מספר שעות ולעיתים מתוארת כהעצמת רגשות (לטוב ולרע) ומעוררת את הדמיון. בהשפעת הקנאביס, התודעה שלך מצטמצמת לדברים מאוד מסוימים. באופן זה, אדם הנמצא בהשפעת קנאביס יכול להתמקד במשהו מסוים ולשכוח לחלוטין את העולם שסביבו. מנגד, רבים טוענים שמה שנמצא במרכז התודעה – בין אם זו תחושה פיזית או חוויה רגשית – מוגבר מאוד.

קנאביס

עשרות כינויים ושמות שונים יוחסו לצמח הקנאביס במהלך השנים, החל מ"מריחואנה" כשם גנאי במקור ועד ל"גנג'ה" ו"גראס" שהפכו פופולריים יותר בישראל בשנים האחרונות. הנה כמה עובדות מעניינות שאולי לא ידעתם על מקורם של הכינויים והשמות השונים של צמח הקנאביס

ארצות הברית מתהדרת במגוון עצום של שמות, כינויים, מונחים וחידודים שהפכו למילים נרדפות של צמח הקנאביס ומוכרים לציבור אפילו יותר מהשם האמיתי. לחלק מהכינויים יש מקורות אטימולוגיים מפתיעים, חלקם נגזרות רחוב שנשמרו לאורך השנים, וחלקם מגיעים בכלל ממקור גזעני ושלילי שנועד להרתיע את הציבור. להלן 20 כינויים שונים לצמח הקנאביס והמשמעות מאחוריהם:

תושבי ארץ הקודש אמנם ממציאים כינויים חדשים לקנאביס בהשראת המתרחש בעולם המערבי אך האלופים בהמצאת שמות לצמח הירוק היו ונותרו האמריקאים.

בראשית דרכו, הקנאביס נכנס אט אט לתרבות שלנו ולעולמנו, והפך לצמח שסימל חופש, שחרור, הנאה וכיף. ה"מריחואנה" הייתה שמו הנפות של הצמח באותם ימים בראשיתיים. הצמח נחקר רבות במהלך השנים על ידי רופאים, סטודנטים וצרכנים ובכך גם נחשפו סגולותיו הרפואיות של צמח פלאי זה. להתחושות המוכרות לכל משתמש קנאביס מתווספים מעת לעת ממצאים מדעיים התומכים בצריכת קנאביס לשימושי רפואיים עבור אנשים המתמודדים עם קשת רחבה מאוד של מצבי חולי וכאב.

לאור העובדה שהקנאביס נחשב לא חוקי בעשרות השנים האחרונות, הצמח השנוי במחלוקת זכה למגוון שמות וכינויים. עם השנים נוספו עוד ועוד כינויים, חלקם נפוצים יותר וחלקם פחות וכל אחד מסמל מקום, תקופה, תרבות וגם, אפילו עמדה פוליטית נגד או בעד הצמח.

להלן רוב הכינויים הפופולריים של צמח הקנאביס:

קנאביס

השם המדעי של ימינו – קנאביס, ככל הנראה כרוך היטב בהיסטוריה של עם ישראל. חוקרים שהתעמקו בנושא גילו שבתנ"ך יש חמש התייחסויות למושג המקראי של "קנה-בושם". מאוחר יותר, לטענת בלשנים, השם התעוות ונדד בין העמים עד שמצא את דרכו ליוונים שהשתמשו במילה "קנאבוס", שבהקשר זה אף הוזכרה מאוחר יותר במילונים ובכתבי התקופות העבריים. מהשימוש הנפוץ של היוונים הדרך הייתה קצרה להפיכתה של מילה זו לתואר הרשמי של הצמח הריחני.

מריחואנה

המונח הנפוץ ביותר עד העשור האחרון, המתאר את צמח הקנאביס ברחבי העולם. אנשים רבים מאמינים שמקורו במקסיקו העתיקה ופירושו בספרדית "מרי ג'יין", אך מאחורי השם הנאיבי הזה מסתתרת תעמולה פוליטית נוטפת גזענות, וזו אחת הסיבות לכך שקנאביס עדיין נחשב לטאבו בתרבויות רבות. כאמור, מריחואנה היא הכינוי המקסיקני לקנאביס, שהפך לפופולרי בתחילת המאה ה-20 כשמיליון מקסיקנים היגרו לארצות הברית יחד עם הרגלי העישון שהיו נהוגים במקסיקו באותם ימים.

חשיש

כיום המילה 'חשיש' מתייחסת לרוב התמציות המופקות מצמח הקנאביס, ולמרבה האירוניה נראה שההתקדמות הגדולה שעשתה תרבות הקנאביס במדינות המערב יחד עם שיטות מיצוי חדשות הביאו לכך שהעוצמה של קנאביס ממדינות ערב נמוכה יותר וגם מבחינה פסיכואקטיבית ההשפעה שלהם חלשה יחסית. "קנאביס" היא מילה ערבית שלמרות שכאן בישראל משתמשים בה לתיאור סוג מסוים של קנאביס.

פוט – Pot

"פוט" הוא כינוי נפוץ לקנאביס באנגלית, וגם זה כמובן נובע מספרדית. למרות שהמונח פופולרי מאוד בקרב האמריקאים, פעילים רבים לא אוהבים אותו כי הוא קשור מאוד לתדמית הכוכבת של צרכני הפנאי של הצמח ולא כל כך לתדמית הרפואית המכובדת שמאחוריה מסתתרים פעילים רבים. שם נפוץ במדינות דוברות אנגלית עבור מריחואנה. האמונה הרווחת היא שהמילה נובעת מהמילה הספרדית potiguaya. פוטיגואה הוא סוג של יין מתובל בו טבלו פרחי קנאביס שלמים. זה כנראה המקור האמיתי של המילה, למרות שרוב האנשים לא יהיו מודעים לה.

וויד / גראס ("Weed")

גראס הוא ללא ספק אחד מהכינויים החדשים יחסית והפך לפופולרי מאוד בשנים האחרונות גם כאן בישראל. המילה הומצאה כנראה בסוף שנות ה-80 והוטמעה על ידי הדור הצעיר של האמריקאים, שניסו להתנתק מהדור הקודם של הוריהם שם קראו והתייחסו לצמח כמו pot. גראס או וויד מוגדר כצמח בר הגדל במקום שאינו מתחרה בצמחי תרבות אחרים, או כעשב שצומח בר במקום בו הוא אינו נטוע בכוונה תחילה. לא בדיוק הגדרה שמתאימה לצמח הקנאביס, אבל בסופו של דבר השם הזה נאמר כמעט תמיד בגישה חיובית ובאהבה, ולא במקרה השם הזה הפך לכינוי הכי נפוץ בעולם שמוכר הרבה יותר מהכינו יהמדעי "קנאביס". הקשר בין גראס ירוק לירוק במריחואנה הפך את הגראס לשם נרדף לקנאביס.

גנג'ה

אחד הכינויים הפופולריים ביותר, המשמשים בעיקר ג'מייקנים או כאלה שחיים בדרך שלהם. עם זאת, הוא אינו קשור כלל לרסטפארי – מקור המילה "גאנג'ה" הוא בכלל משפת הסנסקריט העתיקה וההודים הם אלה שיצרו אותה כדי לתאר את הסם שצמח פרא בכל רחבי הודו. יש הסבורים שיש קשר בין השם הזה לבין השם שנתנו לנהר הגנגס המפורסם.

מרי ג'יין

בעקבות הכינוי של מריחואנה, הכינוי "מרי ג'יין" נפוץ גם כשמדובר בקנאביס. הֶסבֵּר? ג'יין היא חואנה בספרדית, אז הם ניסו למצוא תרגום לאנגלית למונח "מריחואנה".

ירוק

זהו הכינוי הנפוץ ביותר לקנאביס בקרב צרכנים ישראלים. השימוש הנרחב במילה בישראל נובע ככל הנראה מהפשטות שלה – שמצד אחד ברורה מאוד לרוב אוהבי הצמחים בארץ הקודש, ומצד שני מדובר במונח שגורמי אכיפת החוק יתקשו להגיע אליו. לדעת על. להסתמך על פלילית ומשפטית אם משטרת ישראל תיכנס למקום. בעולם שבו אי אפשר לבטא את השם המפורש מחשש שייעצר על ידי שוטר וחמור מכך, צבע הצמח משמש לסמל את שמו. כך הפכה המריחואנה ל"ירוקה", הקנאביס ל"חום" וקוקאין ל"לבן".

ג’וינט – Joint

ג'וינט אינו שם הצמח עצמו, אלא הוא הכינוי הנפוץ ביותר לסיגרית קנאביס מגולגלת, שעד היום היא הדרך הפופולרית ביותר לצרוך קנאביס בחברה המערבית. שלא כמו סיגריות טבק מסחריות מגולגלות מראש, ג'וינט מסורתי מגולגל רק ביד.

פייסל

פייסל הוא כינוי לג'וינט גדול במיוחד, ובמקרים מסוימים ניתן לפרחי קנאביס או קנאביס המגיעים ממקור ערבי, לרוב מלבנון או מצרים.

ריפר – Reefer

כפי שיעידו רבים, הקנאביס מעורר את הדמיון והיצירתיות ולפעמים גורם לנו לראות דברים קצת אחרת. הדעות על מקור השם סותרות: יש האומרים שהמושג מרטש נובע מעולם הים. בספינות מפרש, במזג אוויר גרוע, מלחים מצמצמים את שטח המפרש על ידי קיפול או גלגול קצה אחד של הבד על עצמו, מה שמאפשר להם לתמרן טוב יותר בים ולמנוע נזקים שעלולים להיגרם למפרש. אותו מלח שמקפל את המפרש נקרא 'מרטש', או "הרולר", בעוד המפרש המקופל עצמו מדמה ג'וינט מגולגל.

המאמר באדיבות אתר קנאביס.life

Related Posts